Alpine op de Autosalon van Parijs

Terwijl Alpine met trots de A110 presenteert in zijn thuisland op de Autoshow van Parijs, wordt de A110 Première Edition overhandigd aan klanten uit heel Europa. Tevens is het aantal orders voor de Alpine A110 de 5.000 gepasseerd.

De A110 – een uit aluminium vervaardigde sportcoupé met volledige focus op rijplezier – wordt aan klanten overhandigd in een periode van louter positieve testverslagen van de media. De A110 Première Edition is het eerste model van het merk in meer dan twintig jaar. Van de 1.955 geproduceerde exemplaren van de A110 Première Edition – waarmee Alpine verwijst naar het jaar van oprichting – zijn inmiddels ruim 1.200 aan klanten overhandigd.

Tijdens de Autoshow van Parijs toont Alpine de nieuwe A110 Pure en A110 Légende, evenals de GT4-raceversie: de ultieme A110. Het merk toont ook een kale aluminium behuizing waarmee de lichte constructie van de auto geïllustreerd wordt.

Na de oprichting van Alpine door Jean Rédélé in 1955 in het Franse Dieppe vestigde het merk in de daaropvolgende decennia als een toonaangevende fabrikant van lichtgewicht sportwagens met een grote hoeveelheid rijplezier. Alpine concurreerde ook in de frontlinie van internationale autoportklassen tot alle activiteiten van Alpine in 1995 werden stilgelegd.

Langverwachte herlancering

Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van moederbedrijf Groupe Renault, bevestigde in februari 2016 de comeback van Alpine. Hij onthulde ook de Alpine Vision, het conceptmodel waar het A110-productiemodel op gebaseerd zou worden. Eind 2016 werd een mobiele app gelanceerd waarmee Alpine-liefhebbers een A110 Première Edition konden reserveren. Alle 1.955 te bouwen exemplaren waren in slechts vijf dagen tijd vergeven.

De A110 Première Edition maakte zijn publiekdebuut op de Autosalon van Genève in maart 2017, waar ook direct de prijzen en alle technische details werden vrijgegeven. Later dat jaar openden de eerste Alpine-dealers in Europa, terwijl de fabriek in Dieppe grondig werd gemoderniseerd voor de productie van de A110. De productielijn werd formeel ingewijd door Carlos Ghosn en Bruno Le Maire, de Franse minister van Economie en Financiën, op 14 december 2017.

Alpine verrijkte ook zijn autosportprogramma – dat tot dusver vooral gericht was op het WEC – met de aankondiging van een A110-raceklasse, de Alpine Elf Europa Cup. Enkele maanden later onthulde Alpine de A110 GT4-raceversie, waarmee het volgende hoofdstuk in de lange autosportgeschiedenis van Alpine geopend werd. In de afgelopen zes jaar nam Alpine met succes deel aan lange-afstandsraces op het hoogte niveau.

Met de wereldpremière van de nieuwe A110 Pure en A110 Légende op de Autosalon van Genève eerder dit jaar, werd de herlancering van het automerk Alpine naar een nog hoger niveau getild. Hiermee bevestigde Alpine zijn langetermijnvisie en verbrede het de inzetbaarheid van de A110. De A110 Pure gaat verder in de geest van de A110 Première Edition en is volledig gefocust op prestaties en rijplezier, terwijl de A110 Légende duidelijk is gepositioneerd als een sportwagen voor dagelijks gebruik en lange afstanden.

Afgelopen juli bevestigde Alpine zijn status van een wereldwijd sportwagenmerk met de introductie van de A110 in Japan en de opening van dealers in Australië. De levering van de A110 start deze maand in Japan, terwijl de eerste A110’s voor het einde van het jaar aan klanten in Australië worden overhandigd. Ondertussen zijn demonstratieauto’s beschikbaar voor testritten bij het netwerk van zestig Alpine Centers in Europa.

Fabriek in Dieppe volledig vernieuwd voor productie A110

De modellen van Alpine worden al sinds de opening in 1969 gebouwd in de fabriek in Dieppe in het Noorden van Frankrijk. Sinds het wegvallen van Alpine in 1995 wordt de fabriek gebruikt voor de productie van high-performancemodellen van Renault, waardoor de fabriek zich heeft ontwikkeld tot expert in de productie van sportwagens in relatief kleine aantallen.

In aanloop naar de herlancering van Alpine is door Groupe Renault 35 miljoen geïnvesteerd in de fabriek, die specifiek is aangepast voor de productie van hoogwaardige aluminium modellen. In de spuiterij is een aantal zeer geavanceerde schuur- en reinigingsrobots geïnstalleerd topkwaliteit lakafwerking.

Die telt nu 400 werknemers, waarvan een groot deel in de afgelopen twee jaar is aangesteld. Alle nieuwe medewerkers volgen een training van vier weken, specifiek gericht op de productie van de A110. Pas daarna gaan zij bij de productielijn aan de slag. Per dag rollen twintig exemplaren van de nieuwe A110 uit de fabriekspoorten.

Alpine managing director Sébastien Erphelin voorafgaande aan de Autoshow van Parijs: “Alpine levert de A110 in heel Europa, Japan en binnenkort ook in Australië. Daarmee zijn we duidelijk een wereldwijd sportwagenmerk. Niettemin is het bijzonder om te exposeren op de Autoshow van Parijs in ons eigen thuisland. Het zal voor ons allen een bijzondere en trotse ervaring zijn.”

“We zijn vereerd met het enthousiasme waarmee de A110 is ontvangen, zowel bij de pers als bij klanten. Ik kun je verzekeren dat iedereen bij Alpine, van onze collega’s in de fabriek in Dieppe tot degenen op het hoofdkantoor in Parijs, erg dankbaar is voor die positiviteit. Het harde werken is echter pas net begonnen. We richten ons nu op het bouwen van auto’s volgens de allerhoogste normen en die op tijd aan klanten te leveren. De herlancering van Alpine blijft een uitdagende, maar enorm bevredigende exercitie.”

Regis Fricotté, commercieel directeur bij Alpine, vult aan: “We hebben wereldwijd meer dan 5.000 reserveringen voor de A110 ontvangen en de levering is in volle gang. De levering van de A110 Première Edition in Europa is nog voor het einde van dit jaar voltooid, terwijl de verkoopstart van de A110 Pure en A110 Légende ook dit jaar nog zal starten.”

“Ondertussen leveren we auto’s af in Japan en werken we toe naar de levering van de eerste A110 Première Edition in Australië later dit jaar. Vooral de interesse vanuit Japan is erg bemoedigend. We hebben uiteindelijk vijftig exemplaren van de A110 Première Edition toegewezen aan Japan, maar we hadden er wel duizend kunnen verkopen. Of zelfs nog meer.”

‘Wereldwijd zien we een consistente en gestage verkooptrend. Ook zien we de effecten van het toegenomen aantal dealers. Met de fabriek in Dieppe waar dagelijks ongeveer twintig exemplaren gebouwd worden – het optimale om aan de vraag te voldoen en tegelijkertijd het hoogste niveau van kwaliteit te kunnen blijven waarborgen – bedraagt de levertijd voor een nieuwe Alpine A110 gemiddeld twaalf maanden.”